الیساجونمالیساجونم، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 20 روز سن داره
هلیا عسلمهلیا عسلم، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 12 روز سن داره

فرشته ها

براي سرماخورد گيهاي مکرر کودکانمان چه کنيم ؟

1390/8/27 11:42
492 بازدید
اشتراک گذاری


سرماخوردگي يکي از شايعترين بيماريها است و هر سال و به ويژه در هر زمستان ، افرادي از يک خانواده به آن مبتلا مي شوند . براي اينکه به سرماخوردگي مکرر کودکانمان پايان داده شود يا اين عارضه را محدودتر کنيم شايسته است به نکات زير توجه بيشتري شود . هر چند عامل سرماخوردگي نوعي ويروس است اما علل زمينه ساز ديگري نيز وجود دارد که سبب مي شود افراد جامعه و به ويژه کودکان ، به طور مکرر دچار اين بيماري شوند . اين علتها عبارتند از :
1- داشتن لوزه هاي بزرگ که سبب مي شود بافت گلو در پذيرش انواع ويروس ها و باکتريها مهياتر بوده و سرماخوردگي هاي مکرر رخ دهد . دراين صورت اگر لوزه ها به حدي بزرگ هستند که براي کودک اشکالات تنفسي و بلع غذا ايجاد مي کند و يا دچار لوزه سوم ويا آبسه ته حلق شده و به بيش از پنج بار آنتي بيوتيک فقط در يک فصل نياز دارد ، بايد جراحي شوند وگرنه به عود مکرر و سرماخوردگي دچار مي شوند.

2- در برخي از افراد انحراف بيني ، يا داشتن پوليپ در داخل بيني ، يا ساير ناهنجاريهاي بيني و گونه سبب بروز سينوزيتهاي مکرر شده و ترشحات از خلف بيني وارد حلق شده و اشخاص را به عفونتهاي سينوزيتي و آنژين چرکي و ريوي و يا سرماخوردگي هاي مکرر مستعد مي سازد که در اين صورت نيز بايد ابتدا به درمان انحراف و يا پوليپ بيني پرداخت تا زمينه براي سرماخوردگي هاي مکرر در پاييز و زمستان مهيا نباشد .

3- مصرف ميوه هاي نشسته يا سبزيجات خام و انواع اغذيه غير بهداشتي که دستفروش ها عرضه مي کنند ، ( از جمله لواشک ، بستني، آلوچه ) ادويه جات ، سرخ کردنی ها ، همچنين مجاورت با کودکان و افرادي که سرما خورده اند ، به ويژه در محيط هاي مدرسه ومهد کودک و دانشگاه ، جملگي در کسب استعداد بيشتر افراد براي سرماخوردگي هاي مکرر دخالت دارند که توصيه مي شود افزون بر پرهيز و يا مصرف کمتر و استريل اغذيه فوق ، بيني و گلو را با آب نمک يا سرم نرمال سالين شستشو داده و ازمايعات بيشتر و يا سوپ و اغذيه پختني و داروهاي تجويز شده توسط پزشک ، استفاده شود .

4- در صورت بروز سرماخوردگي در يکي از افراد منزل ، تلاش بر آن باشد که با رعايت فاصله کامل از بيمار به ويژه هنگام سرفه و عطسه زدن ، جدا کردن ظرفهاي غذا ، ساير افراد منزل دچار آن بيماري نشوند .

5- از آنجا که کودکان در سنين پيش از مدرسه به طور متوسط 6 تا9 بار درسال مستعد به سرماخوردگي هستند لذا بايد مراقبتهاي بهداشتي بيشتري را مبذول داشت .

6- اگر علائم سرماخوردگي که عبارتند از : تب ، آبريزش و گرفنتگي بيني ، سرفه هاي خلط دار ، گلودرد ، تنگي نفس و بيحالي شديد ، بيش از سه روز طول بکشد و هريک از علائم ذکر شده به صورت شديد و جدي در آيند بيانگر آن است که احتمالا بيماري گرايش به عفونت اضافه ، مثلا باکتريايي دارد و بايد به پزشک مراجعه شود .

هر چند علائم ساده و واقعي سرماخوردگي عبارتند از تب و آبريزش و گرفتگي بيني حتي به مدت 2 روز تا يک هفته امري طبيعي است .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به فرشته ها می باشد