الیساجونمالیساجونم، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 19 روز سن داره
هلیا عسلمهلیا عسلم، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 11 روز سن داره

فرشته ها

تاثیر بازی با نوگل ها

1390/10/26 19:12
759 بازدید
اشتراک گذاری

        

niniweblog.com

  شيوه طبيعي يادگيري براي كودك، بازي كردن است. براي كودكان بازي كردن و يادگيري در راستاي هم هستند. كودكان از موقعيت‌هاي «يادگيري» كه لذت‌بخش باشند بهره مي‌برند. مثلا با استفاده از اسباب‌بازي‌هاي ساختمان‌سازي، كار كردن با پازل، دومينو و اسباب‌بازي‌هاي جورچين رنگ‌ها، جنس‌ها و شكل‌ها، كودكان مهارت‌هايي اساسي را فرا مي‌گيرند كه بعدها آنها را قادر مي‌سازد خواندن، نوشتن و شمردن را بياموزند. بازي در واقع نوعي بحث و تبادل نظر، همراه با لذت و تفريح براي آرامش بيشتر بين شما و كودكتان است. در حين بازي فرصتي به دست مي‌آيد تا شما از كودكتان بياموزيد و آنها نيز از شما ياد بگيرند. در ضمن بازي سبب رشد و پرورش استعدادهاي بالقوه كودك و كسب مهارت‌هاي اكتسابي مي‌شود.

 

كودكان خيلي خردسال به اسباب‌بازي‌هايي نياز دارند كه پنج حواس آنها را تحريك كند. اسباب‌بازي‌هاي مناسب براي كودك زير يك سال آنهايي هستند كه رنگ‌ها، حالات مختلف سطح (نرمي يا زبري و ...)، مواد و شكل‌هاي جالب و متنوع را به كودك مي‌نمايانند. اسباب‌بازي‌هايي كه صدا درمي‌آورند و نسبت به عملي كه با آنها انجام مي‌شود واكنش نشان مي‌دهند، مثل جغجغه، به كودك احساس تسلط و كنترل مي‌دهند و رشد مهارت‌هاي دستي و هماهنگي او را تسريع مي‌كنند.

براي يك كودك تازه متولد شده، شخص خودتان، بهترين اسباب‌بازي‌اي هستيد كه او بيشترين لذت را از آن مي‌برد. تماس با شما، صداي شما، در آغوش شما جاي گرفتن و در ميان بازوهاي شما، تكان خوردن و خيره شدن به صورت شما، بهترين سرگرمي براي كودك تازه متولد شده شما خواهد بود و او اوج لذت را از آنها خواهد برد.

همچنين او عاشق بيرون رفتن در هواي خوب، وزش ملايم باد را احساس كردن، شنيدن صداي پرندگان و استشمام هواي آزاد خواهد بود.

شلپ شلوپ كردن در آب كم‌عمق يا در حمام نيز حقيقتا او را به وجد خواهد آورد.

او را در آغوش بگيريد، براي او آواز بخوانيد، با او صحبت نموده و در حين صحبت با او تماس چشمي برقرار نماييد. در حين انجام اين اعمال از جانب شما، او بلافاصله به يادگيري، بازي كردن و شناختن ابعاد وجودي شما خواهد پرداخت.

شما مي‌توانيد از يك موسيقي آرام براي آرام كردن و تسكين دادن او استفاده نماييد يا اين كه از يك دوش با آب گرم و جوي آرام و پس از آن يك ماساژ ملايم براي به آرامش رساندن او بهره گيريد.

كودكتان عاشق با دست و پا بالا رفتن از سر و كول شما، اكتشاف و آزمايش نمودن مهارت‌هاي حركتي جديد خواهد بود.شما مي‌توانيد به وسيله يك قوطي خالي آبميوه يا شيركه آن را شسته، خشك نموده و پس از جدا كردن قطعات احتمالا خطرناكي كه در آن وجود دارد و سپس پر كردن آن با برنج، لوبيا، نخود فرنگي و يا حتي دكمه يك اسباب‌بازي لرزاننده كه با هر لرزش و تكاني صداهايي را ايجاد مي‌كند، براي او تهيه كنيد. البته بايد مطمئن شويد كه سرپوش قوطي به اندازه كافي محكم و ايمن هست كه كودك نتواند قطعات داخل آن را در بياورد و با در دهان بردن آنها در معرض خطر خفه‌شدگي قرار بگيرد.

خواندن سرودها و شعرهاي كودكانه و كتاب‌خواني از بهترين راه‌هايي هستند كه با استفاده از آنها مي‌توانيد اوقات خوش و مفرحي را با كودكتان سپري كنيد.براي يافتن كتاب‌ها و منابع خوب و متناسب مي‌توانيد به كتابخانه محلي‌تان مراجعه نموده و با پرداخت هزينه‌اي اندك به عضويت آنجا درآمده و كتاب‌هاي مناسبتان را تهيه نماييد.همچنين مي‌توانيد با كشيدن و چسباندن نوارهاي كاغذي خيسانده شده در چسب روي يك قوطي كنسرو (البته بدون سرپوش)‌ براي كودكتان يك طبل درست كنيد (حتي مي‌توانيد چسب مورد نيازتان را هم با استفاده از آرد و آب، خودتان تهيه كنيد.) بلافاصله پس از آن كه خشك شد، يك قاشق چوبي به كودكتان بدهيد كه با آن شروع به طبل زدن كند. امتحان كنيد بسيار لذت خواهد برد.

(برگرفته از سایت مهد)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

نبات کوچولو
26 دی 90 20:00
*داستان های تصویری *قصه های زیبای کودکانه *شعر هایی با تصاویری زیبا *کلیپ های خنده دار و نماهنگ های کودکانه *آخرین اخبار در مورد ماهنامه تخصصی نبات کوچولو *مجموعه داستان های بازی معروف AngryBirds به صورت مصور --- این ها و کلی عنوان دیگه در یک وبلاگ، باورتون نمیشه!!! --- > به نبات کوچولو سر بزنید < منتظر رابطه ای گرم و صمیمی با شما هستیم راستی وقتی اومدین آدرس وبتون رو هم بگید تا لینک بشید نباتی
dp
26 دی 90 22:26
سلام . اولین قهقهه بلند ملیسا : موضوع یادداشت جدید من هستش . ممنون میشم با حضور خودتون این حقیر رو سرافراز کنید و از طرفی هم با گذاشتن یه یادگاری تو قسمت نظرات ، ولو یک سلام ، روزهای خاطره انگیزی رو برای دخترم رقم بزنید . منتظر شما هستیم .
زهره مامان هلیا
27 دی 90 9:05
واقعا اینجوریه بچه ها وقتی باهشون بازی می کنی لذت می برن ولی ما کارمندا وقت زیادی برا بازی نداریم


سلام زهره جون. من که همیشه عذاب وجدان دارم که ساعتها از دخترم دور هستم. خوش به حال مامان خانه دارها.
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به فرشته ها می باشد